Rondreis – Ierland – 2018

Reacties zijn gesloten

Wij brachten in juni 2018 een bezoek aan het mooie Ierland. Het was er toevallig ongekend warm en dat ook tot verbazing van de Ieren zelf. Hoewel we veel warme kleding en regenkleding hadden meegenomen hebben we 11 dagen geen druppel regen gehad. Een unicum voor Ierland waar het al drie weken lang iedere dag tussen de 25 en 28 graden was.
Er was zelfs al spraken van een watertekort om al die mooie groene landerijen en boerderijen te kunnen besproeien. Oproepen op de TV om vooral zuinig te zijn met drinkwater, geeft te denken op een eilenad rondom omgeven door water. Ierland is ongeveer 2 maal zo groot als Nederland en er wonen ongeveer 7,5 miljoen Ieren. Er is anno 2018 nog altijd sprake van uitstroom van de bevolking, er emigreren per jaar meer Ieren naar elders dan dat er in Ierland zelf geboren worden.

We kozen dit maal bewust voor de 11-daagse Grand Tour door Ierland van Kras. We hadden geen zin in eerst een lange bustocht door Engeland. Gewoon, heen met het vliegtuig, een korte vlucht van 1 uur en 10 minuten naar het vliegveld van de hoofdstad Dublin en daar met de bus eerst omhoog naar Belfast en dan linksom afdalen via de Cliffs of Mohar, een aantal nationale parken en The Ring of Kerry daarvan dan weer terug voor de laatste dagen in Dublin,
Ook daar was het er erg warm. Gelukkig deed men in the wereldberoemde uitgaanscentrum Temple Bar goede zaken! Daar stonden op straat duizenden Ieren en touristen gezellig bier te drinken in de straten van deze buurt.

Ierland toonde ons tijdens deze veelzijdige Grand Tour al haar hoogtepunten. En dat zijn er heel wat. We leerden meer over de moeilijke jaren van Belfast en wandelen over de oude stadsmuren van Derry.
Natuurlijk kwam ook de natuur volop aan bod… de rotsformaties van de Giant’s Causeway, de kliffen van Slieve League, Connemara, de Burren en de Ring of Kerry.

Onderweg ontmoetten we de vriendelijke bevolking en tijdens de uren in de bus hoorden we van de goede reisgids Anita Ros haar verhalen over de roerige geschiedenis van dit mooie eiland !
Onze vrouwelijke buschauffeur LIZ (woonachtig in Wales!) bracht ons veilig door stad en land.

Dag 1 • Amsterdam-Dublin
Vlucht van Amsterdam naar Dublin waar de touringcar voor ons klaarstond. We reden naar Dundalk, op weg naar Noord-Ierland. Hier verblijven we de eerste nacht. Wanneer de tijd het toelaat, maken we onderweg nog een leuke stop. Reisafstand Dublin-Dundalk ca. 82 km.

Dag 2 • Mount Stewart-Belfast
Na het ontbijt reden we naar Mount Stewart, een schitterend landhuis met een landschapstuin, die behoort tot de Top-5 van de Britse tuinen. Door het milde klimaat groeit er een groot sortiment bomen, struiken en vaste planten. Het huis heeft een grondige restauratie van maar liefst drie jaar ondergaan en is in de oude glorie hersteld. Neem een kijkje in de prachtig ingerichte kamers van Lady Londonderry en haar familie.

Na dit bezoek rijden we naar Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. We verkennen de stad door een stadstour te maken, met onder andere aandacht voor de protestantse wijk Shankhill en de rooms-katholieke wijk Falls, waar de bekende muurschilderingen op de huizen herinneren aan de moeilijkheden van de voorbije jaren.
Reisafstand Dundalk-Belfast ca. 83 km.

Dag 3 • Titanic Experience-Giant’s Causeway
We bezoeken de Titanic Experience. Hier zien we hoe het schip werd ontworpen, gebouwd (in Belfast!) en te water werd gelaten. Natuurlijk is er aandacht voor de onfortuinlijke eerste reis, de catastrofe en de ontdekking van het scheepswrak.

We verlaten Belfast en rijden naar de bijzondere Giant’s Causeway. Deze beroemde rotsformaties zouden zo’n 60 miljoen jaar geleden ontstaan zijn tijdens een vulkaanuitbarsting. Maak een wandeling over de veelal zeshoekige basaltblokken. Een schitterend stukje natuur, zeer inspirerend voor menig schilder en dichter. In het bezoekerscentrum komt u meer te weten over de wetenschap en de vele mythes en legendes rondom deze magische plek. De nacht brengen we door in Letterkenny. Reisafstand ca. 275 km.

Dag 4 • Derry-Glenveagh

Londonderry
We starten de dag in de historische Noord-Ierse stad Derry, officieel Londonderry genaamd. Natuurlijk schenken we tijdens deze tour aandacht aan de ca. 1,5 km lange stadsmuren, gebouwd in de periode 1613-1618. Vanaf de muren kunnen we het oude stadshart prima overzien.

Door naar Glenveagh National Park, het hart van de Derryveagh Mountains. Het is één van de zes nationale parken in Ierland en we genieten er vandaag van wildernis, bergen, meren, bossen, flora en fauna. Ook bezoeken we Glenveagh Castle met zijn aangrijpende geschiedenis. We verblijven vannacht in het graafschap Donegal. Reisafstand ca. 110 km.

Dag 5 • Slieve League Cliffs
De kliffen van Slieve League behoren met een hoogte van 600 m tot de hoogste van Europa. De top is niet per touringcar te bereiken, u kunt er naar toe met pendelbusjes (tegen betaling). Daar aangekomen gaat het te voet verder en hoger voor een fantastisch uitzicht. Dat vraagt om stevige wandelschoenen! De komende nacht brengen we door in het graafschap Galway. Reisafstand Donegal-Claremorris ca. 150 km.

Dag 6 • Connemara-Kylemore Abbey-Galway
Vandaag staat de mooie en dunbevolkte Connemara op het programma met afwisselend ruige bergen, boerderijtjes, hoogveenvlaktes, uitgestrekte turfvelden, meren en stroompjes. In deze streek wordt nog veel Gaelic (Keltisch) gesproken.

We bezoeken deze dag ook het imposante landhuis Kylemore Abbey, sinds 1920 het thuis van benedictijner nonnen. De ommuurde tuin is een oase van magie, schoonheid en rust. We sluiten de dag af met de gezellige universiteitsstad Galway. Overnachting in graafschap Clare. Reisafstand Connemara- Ennistymon ca. 140 km.

Dag 7 • Cliffs of Moher-de Burren-Bunratty
Door het ruige West-Ierse landschap rijden we verder naar het volgende hoogtepunt: de ruige Cliffs of Moher, die zich over ca. 7 km uitstrekken en op het hoogste punt zo’n 214 m loodrecht uit zee oprijzen. Absoluut indrukwekkend!

Het natuurgebied de Burren verrast ons met zijn onverwachte en uitgestrekte maanlandschap. We besluiten de dag in Bunratty Folk Park & Castle, een openluchtmuseum waar u een goede indruk krijgt van een typisch 19e-eeuws Iers dorp met een indrukwekkend kasteel. U kunt hier 24 woningen, van groot tot klein bezoeken, postzegels kopen bij het ouderwetse postkantoor of een biertje drinken in de historische pub. Twee overnachtingen in het gezellige stadje Tralee of in Castleisland. Reisafstand Ennistymon-Tralee ca. 170 km.

Dag 8 • Ring of Kerry
We rijden vandaag over de beroemde ‘Ring of Kerry’, een prachtige rondweg over een van de schiereilanden van het graafschap Kerry. Geniet van de adembenemende vergezichten over bergen, dalen, rotskliffen en ontmoet de vriendelijke lokale bevolking. Onderweg maken we een stop bij een schapenboer die u alles vertelt over het houden van schapen in de bergen. Hij traint zijn honden zelf en laat zien dat deze Border Collies voor hem onmisbaar zijn.

Natuurlijk maken we waar mogelijk fotostops om te genieten van het uitzicht over o.a. de baai van Dingle en de Scarriff Bay. We besluiten de dag in het verkeersvrije Killarney National Park. In het park maken we bij voldoende tijd een rit met een zogenaamde jaunting car (jaunt = uitje). Met paard-en-wagen rijden we langs de enorme meren van Killarney en is het genieten van de prachtige natuur.

Dag 9 • Cashel-Dublin
Op onze route naar Dublin bezoeken we de Rock of Cashel. Het imposante fort op de top van een heuvel is al van verre te zien. Het is een prachtige middeleeuwse nederzetting waar sinds de 4e eeuw de koningen van Munster zetelden.

De laatste twee nachten van de reis verblijven we nabij Dublin. Reisafstand Tralee-Dublin ca. 300 km.

Dag 10 • Dublin
Een stadstour door Dublin, met onder meer de oudste universiteit van Ierland: Trinity College. Ook bezoeken we de wereldberoemde Jameson Whiskey distilleerderij. We krijgen hier een rondleiding en proeven uiteraard van de best verkochte Ierse whiskey ter wereld! De middag is ter vrije besteding. Tijd voor meer cultuur, shoppen of een drankje in één van de vele pubs in de levendige straat Temple Bar.

Dag 11 • Dublin-Amsterdam
Transfer naar de luchthaven van Dublin voor de terugvlucht naar Amsterdam.