Rondreis – Peru – 2016

Reacties zijn gesloten

In juni 2016 bezochten Marike en ik het prachtige land Peru.
Het was eerst een verzorgde vliegreis met de KLM van 12.500 kilometer vanaf Schiphol naar de hoofdstad Lima. Vanuit Lima reden we gedurende 22 dagen duizenden kilometers in een goede en veilige bus.

Dwars door woestijnen, hoogvlaktes, uitgestrekte velden en het Andes-gebergte rond door het prachtige land met een overdonderende keihard natuur. Het was winter in Peru en afgezien van een aantal overnOnze reisleideachtingen in het hooggebergte merkten we daar verder weinig van..

In de rondreis dwars door het Andes – gebergte maakten we kennis met de hoogteziekte die de meeste mensen op een hoogte van circa 4000 meter treft. Een continue zeurende pijn aan de voorkant van je voorhoofd en voor enkelen van de groep soms misselijkheid en een bloedneus.

Ze zeggen wel eens veel coca-thee drinken ter plaatse, maar je kunt er niets aan doen , gezonde mensen krijgen het maar oudere en zwakke mensen hebben er soms geen last van …..De meeste mensen van onze groep kregen er helaas wel last van …

Onze reisleider Martine was geweldig…

Wij vertrokken dit jaar opnieuw met de reisorganisatie Fox-reizen (uiteraard) en troffen in Peru een geweldige gids, Martine, die al vele jaren reizen van Fox begeleidt. En dat hebben we geweten en gewaardeerd! Ze had een leuke verteltrend en wees ons onderweg op alle uitdagingen die nog moesten komen op onze lange tocht met de groep busreizigers…

• Aankomst in LimaNa aankomst met het KLM-toestel op het vliegveld in Lima en eerste kennismaking met onze gids Martine en de overige Nederlandse en Vlaamse leden van ons reisgezelschap van 23 personen reden we gelijk weg naar ons eerste hotel van de rondreis voor een zeer korte slaap. Want al na 4 uur slapen weer vroeg uit de veren voor de eerste bustocht naar het door de woestijn omringde stadje Pisco, een havenplaatsje dat zelfs korte tijd nog hoofdstad van het land is geweest!
  • PiscoOp weg naar Pisco met een boeiende bootexcursie naar de Ballestas eilanden, ook wel de Galapagos-eilanden van Peru genoemd. Op deze kleine rotseilanden voor de kust zijn onder meer pelikanen, pinguïns en zeeleeuwen te vinden.
    In de middag met de buggy door het mooie gele zamnd van de woestijn02-DSCN6583
    Eenmaal weer voet op vaste bodem rijden we urenlang door een oneindig grote woestijn naar het kleine plaatsje Nasca midden in de woestijn , waar we de komende twee nachten doorbrengen.
  • NascaMet de bus weer een lange reis door de oneindige vlaktes van de woestijn op weg naar het kleine stadje Nasca, gelegen midden in de woestijn. Nasca is het meest beroemd om zijn mysterieuze Nasca-lijnen ooit aangelegd door een onbekende volk die zeer grote tekeningen in de woestijn heeft aangelegd in de vorm van dieren zoals bijvoorbeeld een aap en een walvis.Deze lijnen zijn meer dan 2000 jaar oud en vormen een van swerelds grootste mysteries.Wie heeft ze ooit gemaakt en waarom….? De lijnen zijn over meer dan 520 kilometer woestijn verspreid.Met een klein vliegtuigje vlieg je in een half uur tijd over de talrijke tekeningen, De piloot geeft gelukkig van te voren aan of je rechts of links moet kijken, want vooral in het begin is het moeilijk om de lijntekeningen vanuit de lucht te bekijken en voor het fotograferen moet je dus snel wezen. Later wen je aan de snelheid van het kleine vliegtuigje en kan je het gigantische lijnenspel beter bewonderen. Het zal waarschijnlijk altijd wel een historisch raadsel blijven…..

14-DSCN6930

• ArequipaOp weg naar Arequipa, ’de witte stad’, de stad ligt tussen spectaculaire bergen en is zo genoemd omdat veel koloniale gebouwen en kerken gemaakt zijn van een wit vulkanisch gesteente, afkomstig van de 5822 meter hoge, met sneeuw bedekte vulkaan El Misti. Deze vulkaan is nog actief en blaast witte rook uit, er zijn nog zeven werkende vulkanen in Peru.Lekker gegeten in deze mooie stad, de oude vrouwtjes lopen nog in de traditionele klederdracht van hun dorp of streek, de scholieren lopen allen in hetzelfde schooluniform.De stad heeft de mooiste Plaza de Armas van Peru en staat bekend om zijn fraaie koloniale kerken en kloosters.
  • In de ochtend deelnemen aan een stadswandeling, met onder meer een bezoek aan de indrukwekkende kathedraal en het enorme Santa Catalinaklooster een oud nonnenklooster waar vroeger de oudste dochter van de rijke Spaanse edelen de rest van hun leven ‘non’ moesten worden, wel met hun eigen slaapruimtes en bediendes natuurlijk.17-DSCN7252Dit in het centrum van de stad gelegen klooster lijkt met haar wirwar van straatjes en talrijke gebouwen een stad op zichzelf. De traditionele inrichting en de schilderijen waren de moeite van ons bezoek waard.
  • Cañón del ColcaDoor de bergen (hoogste punt ruim 4800 meter) reizen we verder naar onze volgende boeiende bestemming, Chivay. Hier krijgt de Cañón del Colca, met een indrukwekkende diepte van 4000 meter één van de diepste kloven ter wereld, onze aandacht.Dit is het leefgebied van de gigantische condor. Ook vicuñas (behorende tot de kameelachtigen), wilde lama’s, alpaca’s, guanaco’s, poema’s en vossen behoren tot de rijke fauna van dit schitterende natuurjuweel. Overnachting in het traditierijke stadje Chivay.
  • Cruz del Condor26-DSCN7650Een bezoek aan de 3500 meter hoge Cruz del Condor, vanwaar we genieten van een magnifiek uitzicht over de Cañón del Colca.
  • Tegen de steile wanden vinden we vele condornesten en we zagen in de ochtend vroeg een paar van deze gigantische vogels vliegen! Ze zweven alleen in de ochtend door de vallei op zoek naar voedsel, dode kadavers van dieren die in de gigantisch diepe vallei zijn gestorven.
  • .Het zijn dus geen jagers van nature maar de grote vogels voeden zich uitsluitend met karkassen van dode dieren.
  • TiticacameerVervolgens op weg naar Puno, gelegen aan het Titicacameer. We merken alweer de gevolgen van de hoogteziekte, de bevolking is er aan gewend maar wij moeten weer wat harder werken en vaker ademhalen
  • Dit fascinerende meer ligt op een hoogte van 4000 meter en is daarmee het hoogste bevaarbare meer ter wereld. …De oppervlakte is maar liefst 18.000 kilometer groot en het buurland Bolivia ligt op 150 kilometer van onze havenstad Puno. In de ochtend worden we bij het hotel opgehaald door een heel leger van fietsriksjas en met de fietskoeriers _ veelal oude mannen – laten we ons vervoeren met een tochtje van ca 20 minuten door het stadje richting haven waar tientallen boten klaar liggen voor de toeristen.
  • We maken Een boottocht van meer dan een uur over het op een na grootste meer ter wereld, maar liefst 18.000 vierkante kilometer groot. Een deel van het meer is verboden gebied voor de boten , dat is een gigantisch groot reservaat meer de oppervlakte van het heldere zoetwatermeer is groot en we varen richting de naar de drijvende rieteilanden van de inheemse Uros-indianen.De eilanden worden doo44-DSCN8177r de bevolking zelf gevlochten en de primitieve hutjes worden nog altijd bewoond!De volgende ochtend maakten we een bezoek aan de indrukwekkende graftorens van het archeologische Sillustani.
    In deze granieten torens van soms wel 12 meter hoog werden de edelen begraven en werd in sommige gevallen na het overlijden van de heer des huizes zijn familie gedood en eveneens begraven (soms wel 14 kinderen) in de graftombe.
  • Cusco
  • Vanuit Puno reden we via een toeristische route naar de Inca hoofdstad Cusco, één van de mooiste steden van Peru waar we weer twee nachten verbleven.Onderweg maken we verschillende stops bij o.a. Pukara, de Raya Pass, Rachi met de tempel van Wiracocha en Andahuaylillas met de Sixtijnse kapel van America.’s Middags bezichtigen we het oude centrum van Cusco. Als hoofdstad van het Incarijk werd Cusco als het centrum van de wereld beschouwd;
    Cusco betekent dan ook letterlijk ’de navel van de aarde’. De stad is een mengeling van Indiaanse en Spaanse invloeden; de straten worden bevolkt door Indianen en Mestiezen en op de oude Incafundamenten zijn kerken en kloosters in koloniale Spaanse stijl gebouwd.De prachtige Inca-muren zijn van een ongeëvenaarde perfectie: de natuurstenen passen op de millimeter nauwkeurig en zijn zonder specie op elkaar gestapeld. Ondanks verscheidene aardbevingen staan de muren al honderden jaren solide op hun plaats. U ziet verder onder meer de kathedraal en het plein Plaza de Armas. Buiten Cusco bezoeken we de bekende Incaruïnes van Sacsayhuaman, vanwaar u een magnifiek uitzicht heeft over de stad.
  • Aguas Calientes
  • Na een lange busrit stappen we op de trein en maakten een spectaculaire treinreis met de blauwe touristen-trein van ongeveer 2,5 uur langs welig begroeide bergwanden naar Aguas Calientes, waar we ons voorbereiden op het bezoek aan het archeologische complex Machu Picchu. .
  • De Machu Picchu1-DSCN9394Al zeer vroeg om 04.00 uur op, eerst met onze groep een uur wachten in de lange rij in de nog donkere dorpsstraat van Aqueas Calientes. Onze gids wilde perse om 06.30 uur met een van de eerste groengekleurde pendelbussen omhoog naar de berg hebben voor ons hoogtepunt het bezoek aan het wereldberoemde complex Machu Picchu, de verloren stad van de Inca’s, ons hoogtepunt van onze rondreis door Peru.De bustocht omhoog vond nog in het donker plaats en duurde ongeveer 30 minuten. Onderweg kwamen we de touristen met de Peruaanse dragers tegen die te voet de klim naar de top van de berg gaan.De Spaanse overheersers hebben tijdens hun 300-jarige bezetting van het land deze stad nooit gevonden, diep verscholen in de bergen en met een ondoordringbaar oerwoud als bescherming voor het volk wat hier moet hebben geleefd. We weten tot u toe nauwelijks iets te melden over dit volk, pas in 1911 werd de door het oerwoud overwoekerde plaats herontdekt door de Amerikaanse onderzoeker Bingham .

De magnifiek bewaard gebleven stad, tezamen met de fabelachtige ligging op grillig gevormde bergen te midden van tropisch regenwoud, hebben Machu Picchu terecht wereldberoemd gemaakt. Aan het eind van de middag dalen we met een van de 40 pendelbussen weer de berg af en nemen in de stad een warme lunch. Aan het eind van de middag gaan we weer aan boord van de luxueuze blauw-gekleurde sneltrein voor de terugreis.
    We stappen na 2 uur uit op een ander station en reizen met de bus nog twee uur door het dan al pikdonkere platteland richting de stad Cusco. Hier verbleven we twee nachten.

• Historie
  • Aangenomen wordt dat de bouw van de stad Machu Picchu werd begonnen rond 1440, onder leiding van Pachacuti. Tot aan de Spaanse verovering van het gebied in 1532 was de stad bewoond.Over de functie van de stad zijn wetenschappers het niet eens. Doordat de stad zo ontoegankelijk is, wordt aangenomen dat de stad geen doorsneefunctie had.Vaak wordt aangenomen dat Machu Picchu een buitenverblijf was voor koningen en andere hooggeplaatsten. De stad heeft veel verblijven voor edelen, en een paar woningen voor hun dienaren. Er konden rond de 750 personen in de stad verblijven. Gedurende de regentijd, als er geen koningen aanwezig waren, zouden er veel minder mensen in Machu Picchu geweest zijn.
    Toen de Spanjaarden het rijk van de Inca versloegen, stopte de regelmatige trek van en naar Machu Picchu door edelen en raakte de stad verlaten.Volgens sommigen zou de stad een fort zijn geweest ter verdediging van het Inca-rijk. Na de Spaanse verovering was er voor de Inca’s geen noodzaak meer om er te blijven komen. Met deze verklaring is niet iedereen het eens, omdat de ligging van de stad het niet aannemelijk maakt dat van daaruit het Inca-rijk verdedigd werd. Bovendien waren er te weinig woningen voor voetvolk aanwezig.

Volgens een derde theorie zou Machu Picchu vooral bedoeld zijn geweest voor het verzamelen van coca-bladeren, omdat het op een punt ligt vanwaaruit veel plantages bereikbaar waren. Maar ook na de Spaanse verovering bleef de coca een belangrijke rol spelen in het gebied, zodat door deze theorie niet verklaard wordt dat de stad verlaten werd.

Onlangs werd vastgesteld dat in 1866 de Duitse goudzoeker en houthandelaar Augusto Berns de bergstad vond en plunderde, met toestemming van de Peruaanse regering. Berns verkocht de historische schatten aan Europese musea.[2] In 1911 verrichtte de historicus Hiram Bingham een studie naar de Inca-paden in de omgeving van de stad. Tijdens deze studiereis ontdekte hij Machu Picchu opnieuw. Brede bekendheid kreeg de stad in 1913 toen de National Geographic een compleet nummer wijdde aan Machu Picchu.

Groepsfoto in Peru 2016

In 1983 werd de stad opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is een populaire toeristische attractie, die van grote betekenis is voor het toerisme van de hele regio. Per jaar trekt de plaats rond de 400.000 bezoekers. De UNESCO vreest dat dit grote aantal bezoekers de stad verder zal beschadigen. Sinds de jaren 1990 zijn winkels, hotels en dergelijke gebouwd en worden er veel nieuwe gebouwen neergezet langs het oude Incapad waarlangs deze stad te bereiken is.

• • De Heilige Vallei
  • De volgende ochtend met de bus voor de tocht naar de Heilige Vallei. In dit dal troffen de Inca’s de perfecte condities om te overleven: een goed klimaat, vruchtbare grond en de nabijheid van de Wilcamayu rivier, oftewel ’de Heilige Rivier’. Hier zijn talloze bewijzen van de grote kennis der Inca’s, vertaald in onder meer aquaducten, irrigatiekanalen en dammen. Tussen Pisac en Ollantaytambo bevinden zich tal van offerplaatsen ter ere van Pachamama (Moeder Aarde).
  • De hoofdstad Lima
  • Op de laatste dag van onze rondreis gingen we op verkenning in het historische centrum. We bekeken o.a. de San Francisco kerk, de Catacombes en de kathedraal en liepen wat winkelstraten door en het financieel centrum van Peru.Om 12.00 uur precies waren we present voor de wisseling van de wacht op het plein voor het presidentiële paleis aan het Plaza de Armas. Het muzikale optreden van de militaire wacht duurde ongeveer een half uurtje. Na afloop vertrokken we per bus naar de wijk Miraflores aan de kuststrook van de Oceaan voor onze laatste warme maaltijd in Peru. Door de aparte liggen van Lima regent het er nooit hoewel de buitenwijken wel aan de kust liggen,
  • We brachten er de rest van de middagdag door in afwachting van de gang naar het vliegveld. In de avond vertrokken we naar het vliegveld voor de lange terugreis naar Amsterdam. We stapten in om 23.30 uur. het KLM-vliegtuig was weer helemaal vol met buitenlanders en Peruanen die na de landing op Schiphol allemaal bleken doortrekken naar andere bestemmingen in Europa. Bij het wachten op onze bagage op de bagageband van Schiphol stond namelijk……alleen ons reisgezelschap!Kortom , het was een zware maar geweldig rondreis door een prachtig land. Peru is rijk aan een gigantisch en overweldigende natuur en rijke historie van de Inca’s. Tot slot, onze persoonlijke dank aan onze FOX-reisleider Martina voor al haar goede zorgen en opperbeste stemming in Peru! Een uitstekende reisleider!
  • Over de republiek Peru…..
  • Peru (officieel: República del Perú), is een republiek in Zuid-Amerika. De totale oppervlakte van Peru is 1.285.216 km2, inclusief 4997 km2 van het Peruaanse deel van het Titicacameer en exclusief 95 km2 van de eilanden in de Grote Oceaan. Peru komt wat grootte betreft in Zuid-Amerika op de derde plaats, achter Brazilië en Argentinië. Het land is ongeveer 35 keer zo groot als Nederland.GeografischPeru ligt langs de kust van de Stille Oceaan (2400 km lange kustlijn) en wordt begrensd door Colombia (1496 km) en Ecuador (1420 km) in het noorden, Brazilië (1560 km) in het oosten en door Bolivia (900 km) en Chili (160 km) in het zuiden.
  • Van west naar oost kunnen drie gebieden worden onderscheiden: de Costa, de Sierra en de Selva.De Costa omvat het voornamelijk woestijnachtige gebied langs de steile kust tussen de Grote Oceaan en de westelijke berghellingen van de Andes (ca. 11% van de totale oppervlakte van Peru). Deze 2400 kilometer lange kuststrook is een van de droogste gebieden op aarde; in sommige gebieden regent het maar een keer per twee jaar. Samen met de Atacama-woestijn in Chili vormt het een van de grootste woestijngebieden ter wereld.

De kustvlakte is alleen in het noorden (zandwoestijn van Sechura) tot 160 kilometer breed; zuidwaarts varieert de breedte van 30 tot 100 km. Het landschap bestaat deels uit vlakten en zandduinen, deels uit heuvelland dat langzaam overloopt in het Andesgebergte.

De Sierra omvat het Andesgebied, bestaande uit twee grote van noord naar zuide lopende ketens, de Cordillera Occidental en de Cordillera Oriental. Het gebergte beslaat ongeveer een derde van het land en de breedte varieert van 240 tot 400 kilometer.

In het noorden van het land liggen deze ketens dicht bij elkaar, maar in Zuid-Peru is deze afstand groot en hier ligt de Altiplano, een grote hoogvlakte die terrasgewijs afloopt naar het Titicacameer en een gemiddelde hoogte heeft van zo‘n 4000 meter. De hoogvlakte loopt door tot Zuid-Bolivia en ten westen van het meer loopt de Cordillera Marítima af naar de kust, met hoge vulkanen zoals de Misti (5822 meter) bij Arequipa.

Peru Coropuna

De Cordillera Occidental is een vrijwel aaneengesloten keten. Het hoogste gedeelte bereikt deze keten in de Cordillera Blanca, een ononderbroken en sterk vergletsjerde keten met 29 bergen boven de 6000 meter, waarvan de Huascarán Sur met 6768 meter de hoogste berg van Peru is. In de Cordillera Blanca ligt ook de tweede berg van Peru, de 6655 meter hoge Huascarán Norte. De Cordillera Oriental wordt onderbroken door een aantal grote dwarsdalen, die quebrada’s genoemd worden.

Dat de Andes ooit op zeeniveau heeft gelegen wordt bewezen door de vondst van fossielen en schelpen op 5000 meter hoogte.Door het op elkaar botsen van de continentale platen is de Andes ontstaan, en dit proces is nog steeds gaande. Hierdoor is er nog veel vulkanische activiteit waar te nemen en komen er nog regelmatig aardbevingen voor.

Actief vulkanisme komt alleen nog in de omgeving van Arequipa en verder zuidwaarts voor. In het noorden en midden van de Peruaanse Andes zijn alle vulkanen gedoofd.
    Ten noordwesten van Arequipa ligt de Cañón del Colca, met een diepte van 3182 meter, een van de diepste ravijnen ter wereld.

De Selva omvat het gebied ten oosten van het Andesgebergte, en kan worden onderverdeeld in de Selva Alta (Hoge Selva) of Montaña, de oostelijke zeer sterk versneden Andeshellingen, zodat een landschap van scherpe bergkammen tussen diepe dalen ontstaan is, en de Selva Baja (Lage Selva), de Amazonelaagvlakte. Dit tropische laagland beslaat meer dan de helft van het Peruaanse grondgebied.

De ligging van Peru aan de rand van een tektonisch actief gebied is de oorzaak van het optreden van vulkanische verschijnselen en aardbevingen.

In Zuid-Peru zijn nog enkele vulkanen actief, o.a. El Misti (5835 m). De zwaarste aardbeving sinds eeuwen heeft zich op 31 mei 1970 voorgedaan in Midden-Peru, waarbij grote verwoestingen werden aangericht in het dal van de Río Santa (Huaylasvallei) en de steden Huaráz en Yungay van de aardbodem werden weggevaagd.

De Amazone-rivier

In Peru ontstaat de machtige Amazone-rivier, hoewel over de precieze oorsprong nog altijd getwist wordt. Gemeten vanaf Peru tot aan de monding is de lengte van de Amazone ca. 6400 kilometer. Het stroomgebied strekt zich uit over een oppervlakte van zes miljoen vierkante kilometer. Door het tropische laagland van Peru (selva) meanderen meer dan vijfhonderd rivieren die allemaal uitkomen in de Amazone-rivier.

Belangrijk zijn de grote brontakken van de Amazone, die hoog tussen de Andesketens ontstaan, de Río Marañón, Río Huallaga en Río Ucayali met Río Apurímac en Río Urubamba. In Zuid-Peru ontspringt op de oosthelling van de Cordillera Oriental de Madre de Dios, die oostwaarts via de Madeira naar de Amazone stroomt. De rivieren aan de westkust zijn, uitgezonderd de Río Santa, van weinig belang, doordat ze slechts een deel van het jaar water bevatten.

De zuidwaarts stromende Río Ramis is de belangrijkste bronrivier van het Titicaca-meer, op 3812 m hoogte het hoogstgelegen bevaarbare meer ter wereld, waarvan 4996 km2 (totaal 8300 km2) tot Peru behoort. Het water van het meer komt verder uit vele riviertjes die regen- en smeltwater uit de Andes aanvoeren. Dwars door het meer loopt de grens met Bolivia.