Rondreis – Zuid Afrika – 2017

Wij vertrokken met FOX in maart 2017 voor een rondreis door Zuid Afrika, we landden in Johannesburg en trokken langs de kust per autobus naar Kaapstad. Daarvandaan vertrokken we uiteindelijk per KLM terug naar Amsterdam.

Ons reisschema

DAG 1 Amsterdam – Johannesburg

Met KLM vanaf Schiphol rechtstreeks naar de hoofdstad Johannesburg en we komen hier na maar liefst 10,5 uur vliegen nog dezelfde avond aan. Bij aankomst staat onze enthousiaste Afrikaans-/Nederlandssprekende reisleider Steve al op ons te wachten. Onze groep telt maar liefst 36 personen, van allerlei leeftijden.

We gaan eerst allemaal pinnen bij een geldautomaat op het vliegveld en worden per bus naar ons eerste hotel gebracht, gelegen aan de rand van de miljoenenstad Johannesburg. Morgen vroeg weer op want er staat ons veel te wachten………

DAG 2 Johannesburg

Na een eerste ontbijt op Afrikaanse bodem bezoeken we Pretoria, dat in de lente een prachtige paarse gloed heeft dankzij de meer dan 80.000 Jacaranda bomen. We gingen eerst naar Church Square, waar diverse mooie gebouwen uit eind 19de eeuw staan, en het Palace of Justice, waar Nelson Mandela terecht heeft gestaan.
Ook stoppen we bij het huis waar de eerste Zuid-Afrikaanse president Paul Kruger heeft gewoond aan het begin van de 20e eeuw (dit is veranderd in een museum en kunt u bezoeken). Wist u dat dit één van de eerste huizen in Pretoria was met elektriciteit en een telefoonlijn? In de achtertuin van het Paul Kruger Museum staat nog steeds zijn treinwagon , waarmee hij door het Zuid Afrikaanse land reisde, compleet met keuken, slaapkamer en badkamer. Het treinstel is ooit gebouwd in Nederland.

Na het centrum bezoeken we met de bus het buiten de stad gelegen bekende Voortrekker Monument, opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers,

en de Union Buildings. Vanaf hier een weids uitzicht over stad en omliggende tuinen. Het is een imposant gebouw en met de lift kan je naar de koeple bovenin, en een foto schieten naar beneden. Maak een foto van de Sarcofaag in de kelder, ter herinnering aan de talrijke overleden mannen en vrouwen en kinderen die het land hebben doortrokken.

Bezoek aan Soweto

In de middag de excursie Soweto (de afkorting van South Western Township) , de meest bekende township van Zuid-Afrika.
Hier woonden de mannen die als (mijn)arbeider aan de andere kant van de heuvels in de omgeving van Johannesburhg werkten. Omdat de dagelijkse afstand tot hun werk te ver weg was, kwamen ze alleen maar in het weekend naar huis. De vrouwen en kinderen woonden permanent in SOWETO .

We stappen met een lokale gids met circa 12 medereizigers op de (oude) fietsen om gedurende twee uur de straten van Soweto te verkennen? De lokale gids is zelf hier opgegroeid laat zijn Soweto laat zien. Hij vertelt over het voetbalstadion, de tweede footballclub van het land (Kaizer Chiefs) en brengt met ons een bezoek aan het beroemde kruispunt waar ooit de opstanden hebben plaatsgevonden en meer dan 600 studenten zijn doodgeschoten door de politie.

Op het plein naast het Hecor Pieterson Museum staat een grote foto en een waterbeekje ter herinnering aan een van de eerste de slachtoffers. Het is een later wereldberoemde geworden foto, gemaakt vlak na het neerschieten van de toen pas 12 jarige schooljongen Hector Pieterson, in 1976 een van de eerste slachtoffers van de schietpartijen door de Zuid Afrikaanse politie. Deze foto veroorzaakte eigenlijk een van de eerste omwentelingen tegen het toenmalige APARTHEIDS-regime.

DAG 3 Johannesburg – Ohrigstad

De eerste gamedrive

Via de plaatsjes Witbank, Middelburg en Dullstroom rijden we naar Ohrigstad. Onze lodge ligt midden in een schitterend gelegen privé-wildreservaat met een prachtig uitzicht op groene, grazige vlaktes en valleien tot zover de horizon strekt… De Afrikaanse stemming komt er goed in tijdens de eerste gamedrive. In een open 4WD gaan we met aan het stuur een ervaren ranger op zoek naar diverse antilopen soorten, zoals de sabel antilope, springbok en gemsbok die in het privéreservaat voorkomen. ‘s Avonds genieten wij van een echt Zuid-Afrikaans welkomstdiner.

DAG 4 Ohrigstad – Panorama Route – Kruger National Park

The Three Rondavels in Mpumalanga

Panorama Route

De Drie Rondavels danken hun naam aan de authentieke Zuid-Afrikaanse ronde hutjes. Natuurwonderen te over in Zuid-Afrika! Vandaag zien we er verschillende wanneer we de bekende Panorama Route rijden.

Bij de Blyde River Canyon hebben we een prachtig uitzicht op het drie na grootste ravijn ter wereld met de Drie Rondavels en maken op korte afstand een dik half uur een wandeling naar de Bourke’s Luck Potholes waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd.

We genieten van het uitzicht bij God’s Window, bij goed weer rijkt het zicht hier tot aan Mozambique. Ook nemen we een kijkje bij de Lisbon waterval. We overnachten in een lodge gelegen op de grens van het Krugerpark. Wij eten in de grote eetzaal van het park.

DAG 5 Kruger National Park

Ochtend vroeg verzamelen op het plein waar een aantal landrovers met gidsen voor ons klaarstaan. We verdelen ons over de diverse jeeps en vertrekken. We zullen slechts een deel gaan zien want het Krugerpark is qua oppervlakte net zo groot als België. Enige foto’s gemaakt tijdens onze game drive door het grote Krugerpark:

Op zoek naar de BIG Five!

Avontuur in het Kruger National Park; meer dan 2 miljoen hectare wildpark met een grote variëteit aan dieren

Het Krugerpark neemt bij veel mensen een ongekend hoge positie in op de zogenaamde ‘bucketlist’ en terecht! Met kleine jeeps reden we in groepen van 8 tot 9 personen vandaag in het bekendste park van Zuid-Afrika op zoek naar de Big Five (olifant, leeuw, luipaard, buffel en zwarte neushoorn). Maar er is zoveel meer te zien, grote kuddes impala’s, de Ground Hornbill (grondneushoornvogel); een imposante zwarte vogel met knalrode nek en verbazingwekkend lange wimpers en laten we de giraffen en zebra’s niet vergeten, allemaal zijn ze even fotogeniek!

DAG 6 Kruger National Park – Swaziland
Ca. 350 km / ca. 5,5 uur

Nachtje slapen in Swaziland

Vandaag rijden we naar White River, een gezellig dorpje met veel leuke terrasjes, winkeltjes en een kunstgalerij, dit alles natuurlijk in Zuid-Afrikaanse sferen. Hier doen we allemaal leuke aankopen in de plaatselijke winkeltjes en genieten van de bedrijvigheid om u heen. Aan het begin van de middag rijden we verder naar Swaziland. Hier betreden we een eigen koninkrijkje met veel tradities en ceremonies en waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat.

Met de bus vertrekken we uit het Kruger Park over een goede snelweg naar het Koninkrijk Swaziland. Dat betekent wel, dat halverwege de bustocht we een keer uit de bus moeten, dan lopend met paspoort langs de grenscontrole naar Swaziland en daar te voet aangekomen weer met de zelfde bus en chauffeur Japie weer doorrijden naar onze eind bestemming.

Maar eerst bezoeken we nog een glasfabriek waar de arbeiders in de zengende hitte van de glasovens de meest mooie glazen cadeau ‘s maken (olifanten , nijlpaarden , vogels alles van glas en dat zijn leuke souveniertjes toch?

Onze nieuwe lodge voor vanavond : in het Mlilwane Wildlife Sanctuary slapen we in Beehives, typisch Afrikaanse hutten. Eenvoudig ingerichte Afrikaanse huisjes in de vorm van grote bijenkorven, maar wees gerust, met goede bedden en ieder een eigen badkamer met toilet. S’avonds genieten we van een heerlijke maaltijd en een speciaal voor ons georganiseerde dansavond door lokale dansers.

DAG 7 Swaziland – Hluhluwe
Ca. 350 km / ca. 5 uur
Nijlpaarden in St. Lucia

Voordat we onze reis voortzetten maken we nog een wandeling maken in Mlilwane. We gaan weer lopende via de paspoortcontrole de grens met Zuid-Afrika weer over en de komende twee nachten logeren we in een gezellige lodge in de omgeving van Hluhluwe.

DAG 8 Hluhluwe – Hluhluwe Wildreservaat

Vandaag staan we allemaal op tijd op om een bezoek te brengen aan Bayala.

We wandelen vanuit de lodge frank en vrij dwars door het natuurreservaat tussen zebra’s en wildebeesten en meer zachtaardige beesten in circa 30 minuten naar het dorp Bayala, gelegen aan de ingang van het reservaat.

Bayala is een Zulu-dorp en hier krijgt u de gelegenheid om meer te leren over het leven in een hedendaags Zulu-dorp. We bezoeken de (vrouwelijke) chief van het dorp met haar gevolg.

De aankomst is heel formeel en strikt, onze gids brengt onze de eerst wat lokale beleefdheid bij voordat we bij de chief mogen verschijnen.

In het dorpje moeten alle mannen en vrouwen van ons reisgezelschap voor haar dansen en zingen, natuurlijk winnen onze dames glansrijk van de heren. De sfeer wordt wat losser naar mate de stemming stijgt en zelfs de hoogstaande chief waar we erg plechtig  werden ontvangen ruimt na afloop van de bijeenkomst zelf de plastic stoeltjes op. We zijn een beetje beetgenomen als toerist  geloven we na afloop ! De tocht naar de kinderschool in het dorpje is een farce we mogen niet dicht bij de school komen en we horen geen enkel geluid uit de school  komen, Volgens ons gezelschap wonen er helemaal geen kinderen in de school.

Na de lunch maken we een gamedrive met een open 4WD in het befaamde Hluhluwe Wildpark, waar onder andere de witte en zwarte neushoorns, de rest van de Big Five en vele andere diersoorten leven. Dit wildpark ligt schitterend tussen de bergen, beschikt over de grootste populatie witte neushoorns en is zéér de moeite waard!

De gamedrive begint halverwege midden in de bush met een typisch Afrikaanse braai in de Afrikaanse bush, a true African experience. Het eten is goed, het restaurant is van solide hout en buiten houdt een wacht met een geladen geweer de omgeving in de gaten, het zou eens kunnen dat……..

De overnachting is wederom in een mooie lodge, een mooie entree, een groot groen grasveld met twee vleugels met veel hotelkamertjes.
‘s Avonds krijgen we van onze inmiddels beroemde gids Steve een korte uitleg over de schitterende sterrenhemel op het zuidelijk halfrond. Volgens velen is deze veel mooier dan die op het noordelijk halfrond en in ieder geval ziet men sterren die bij ons niet te zien zijn…De BArbecue is weer geweldig Zuid Afrikaans, heerlijk eten

DAG 9 Hluhluwe – St. Lucia

Boottocht in St. Lucia

Op zoek naar nijlpaarden en ‘s avonds spot u de ‘high five’

Fotografeer honderden nijlpaarden tijdens een tocht op het St. Lucia meer en vergaap u ‘s avonds aan de duizenden sterren in de donkere Afrikaanse nacht.

We rijden naar het iSimangaliso Wetland Park. Het is één van de weinige parken in de wereld dat uit vijf verschillende ecosystemen bestaat. Tijdens de boottocht op het St. Lucia meer komen we soms verrasssend dicht bij nijlpaarden en krokodillen.

DAG 10 St Lucia – Drakensbergen

Drakensbergen landschap

Na het ontbijt rijden we naar de ‘Vallei met de duizend heuvels’ en verlaten we de kust. Wanneer de glooiende heuvels plaatsmaken voor het ruigere berglandschap doet deze route ons extra beseffen dat de bijnaam van Zuid-Afrika haar naam eer aan doet; ‘De wereld in één land’.

In de vallei bezoeken we het het Nelson Mandela monument in Howick. Bij dit monument is een klein museum aanwezig waarin de hoogtepunten uit het leven van Nelson Mandela worden uitgelicht.

DAG 11 Drakensbergen

Door de Sani Pass op weg naar Lesotho

Spectaculair: Naar het dak van de wereld: koninkrijk Lesotho! en naar het hoogste restaurant van Afrika.

Ooit was de Sani Pass een smal pad waar te voet en per ezel wol en mohair naar beneden werden gebracht in ruil voor dekens, kleding en maïsmeel. Tegenwoordig gaat er een bredere, maar zeker niet minder spectaculaire weg omhoog, een bergachtige rotsweg met stenen en kiezels . In de laatste 8 km stijgen we nog 1000 meter! Deze weg is dan ook alleen toegankelijk met een 4WD. Eenmaal in Lesotho aangekomen genoten wij vlakbij de grens van een heerlijke Lasagne maaltijd met een heerlijke wijn in het hoogst gelegen café van Afrika op 2874 meter.

DAG 12 Drakensbergen – Wild Coast

Vandaag een lange reisdag met onze vaste buschauffeur Japie voor de boeg. We rijden naar Umtata, de vroegere hoofdstad van het thuisland Transkei en ook wel ‘Mandela land’ genoemd, omdat deze bekende Zuid-Afrikaan hier is opgegroeid. In Umtata is er een korte stop voor een bezoek aan het Mandela Museum. Het is vlakbij de plek waar de jonge Mandela voor het eerst werd gearresteerd en tientallen jaren de gevangenis in ging. Er is aan de overkant van de straat een beroemd kunstwerk opgericht, die als je vanuit een bepaald perspectief het kunstwerk bekijkt, het hoofd van Nelson Mandele toont.
Verder gaan we op onze route naar de Wild Coast, rijden we langs één van de landhuizen waar Nelson Mandela de laatste jaren van zijn leven gewoond heeft. Het is een prachtige omheinde villa en ergens op het grote eigen terrein , tegen een heuvel, ligt de voormalige premier Nelson Mandela begraven.

Er is een lange juridische strijd gaande, blijkt, zijn eerste, voormalige vrouw Winny Mandela claimt als erfenis de reusachtige bungalow met het grote buitenterrein. Volgens de geruchten wil zij er een soort herdenkingsmuseum van maken. Staande langs de rand de rijksweg maken we aan paar foto’s . Het graf ligt ergens op de heuvel is bewust niet duidelijk aangegeven blijkt. Aan het eind van de dag komen we aan bij de Wild Coast, een klein stukje paradijs.

DAG 13 Wild Coast
Cape Vidal in St. Lucia

Genieten van de Wild Coast

Eindeloze wandelingen in een klein stukje paradijs

Tijd voor ontspanning, maak een heerlijke strandwandeling over de eindeloze stranden, zwem in het warme water van de Indische Oceaan en geniet van de onaangetaste schoonheid van het landschap.

In de Wild Coast leven veel Xhosa, een van de grootste bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika, op de glooiende, groene heuvels aan de ruige kust. U kunt een Xhosa dorp bezoeken om zo uit eerste hand de verhalen van deze bevolkingsgroep te horen (optioneel).

Aan het eind van de dag maken we een boottochtje op de Qolora rivier.

DAG 14 Wild Coast – Cape St. Francis
Ca. 550 km / circa 7 uur

Port Elizabeth’s route 67

Dwars door de Oostkaap rijden we via King Williams Town en Grahamstown, waar u het “Observatory” museum kunt bezoeken (optioneel), naar Cape St. Francis gelegen aan de warme Indische Oceaan. We verblijven in een mooi resort direct aan zee.

DAG 15 Cape St. Francis – Tuinroute – Knysna

Vandaag de beroemde tuinroute !

De vuurtoren in Cape St. Francis stamt uit 1878 en is ontworpen door dezelfde ingenieur die ook veel gebouwen op Robben eiland op zijn naam heeft staan. De lichtintensiteit van de vuurtoren is dankzij de moderne techniek toegenomen van een sterkte van 15.000 kaarsen naar een sterkte van 2.750.000 kaarsen.

In het pinguïncentrum worden zieke, zwakke en gewonde pinguïns opgevangen met als doel deze weer uit te zetten in het wild en zodoende de populaties op peil te houden. Samen met de gids brengen we ook een bezoek aan de kleine township van Cape St. Francis, hier bezoeken we een project dat zelf geïnitieerd is door de inwoners en ze voorziet van hun levensonderhoud.

We laten Cape St. Francis achter ons en gaan de beroemde tuinroute verkennen. De tuinroute dankt haar naam aan de weelderig groene bossen en heeft hiernaast ook nog spectaculaire kliffen en witte zandstranden. Niet voor niets is de tuinroute één van de meest geliefde reisbestemmingen van Zuid-Afrika.

Onze eerste stop is in het Tsitsikamma National Park. We maken hier een korte wandeling naar de hangende brug over de Storms Rivier die hier in zee uitmondt. We rijden door naar Knysna waar we aan het eind van de dag aankomen. Knysna ligt aan een mooie lagune en de omgeving wordt ook wel gezien als de ‘tuin van Eden’. Het blijkt een leuk touristen stadje en is redelijk groot te noemen er zijn veel grote winkelcentra

DAG 16 Knysna

In de ochtend maken we een korte stadstour door Knysna zodat u goed de weg weet te vinden en waar u moet zijn voor leuke winkeltjes en gezellige terrasjes. U heeft hier de rest van de dag om heerlijk rond te lopen of een optionele excursie te maken naar het Featherbed Nature Reserve.

Dit reservaat is privé eigendom en is een uniek stukje natuur, gelegen op de westelijk punt van de toegang tot oceaan vanuit de lagune. Met de boot gaat u over de lagune om vervolgens met een 4WD en aanhanger naar boven te gaan voor werkelijk prachtige uitzichten op de oceaan, de lagune en Knysna. U kunt met de 4WD weer naar beneden, maar u kunt ook met de gids teruglopen. Onderweg verteld de gids u alles over dit unieke stukje natuur en heeft u de kans om de zeldzame Blauwe Duiker, een kleine antilope, of de Black Oyster Catcher, een zeevogel, te zien.

DAG 17 Knysna – Oudtshoorn

De ‘verenhoofdstad’ van de wereld. We bezoeken vandaag Oudtshoorn!

Na het ontbijt rijden we via de prachtige Outeniqua Pass naar Oudtshoorn, ‘de verenhoofdstad van de wereld’. Weet u met hoeveel kippeneieren u één struisvogelei kunt vergelijken? Tijdens ons bezoek aan de struisvogelboerderij komt u alles te weten over deze grootste vogel op aarde.

Hierna kunt u een bezoek brengen aan de Cango grotten, hier vindt u prachtige kalkstenen rotsformaties in uiteenlopende kleuren (optioneel).

DAG 18 Oudtshoorn – Route 62 – Kaapstad
Ca. 450 km / ca. 5 uur (ca. 550 km / ca. 7 uur, indien via Hermanus)

Wijnboederij in Stellenbosch

Sparkling Signal Hill
Proosten met champagne bij het meest waanzinnige uitzichtpunt op Kaapstad en de Tafelberg!

Via één van de mooiste routes van Zuid-Afrika, Route 62, rijden we naar Kaapstad. Langzaamaan maken de ruige bergen plaats voor vruchtbare valleien. Onderweg passeren we uitgestrekte wijnvelden en kleine dorpjes zoals Robertson en Worcester. We maken een koffiestop bij één van de wijnboerderijen en voor wie wil is hier ook de gelegenheid om de lokale wijnen te proeven (optioneel). In de middag komen we aan in Kaapstad. Voordat we inchecken in ons hotel rijden we naar ‘Sparkling Signal Hill’ voor een geweldig uitzicht op Kaapstad en de omgeving.

Op het uitzichtpunt Signal Hill, genietend van een fraai uitzicht op Kaapstad en de Tafelberg, krijgt u een glaasje champagne aangeboden… Een toast op een mooie reis door Zuid-Afrika en een paar fijne dagen in Kaapstad!

In de periode van half mei tot en met half november brengt u onderweg een bezoek aan Hermanus voor het zien van de walvissen, hierdoor kan het voorkomen dat de aankomst in Kaapstad te laat is voor ‘Sparkling Signal Hill’, in dat geval geniet u op een andere dag van dit bijzondere moment.

!Vanwege de grote vraag naar de mogelijkheid van het zien van walvissen hebben wij in de periode half mei tot en met half november de route aangepast. In deze periode verlaten we eerder de R62 om naar Hermanus te rijden. Dé plaats om walvissen vlak aan de kust te zien! Hier maken we een stop zodat u vanaf de boulevard deze reusachtige dieren kunt zien. Uiteraard blijven het wilde dieren en kunnen we niet 100% garanderen dat ze er zijn, maar de kans is in deze periode zeer groot.
DAG 19 T/M 21 Kaapstad

Onze eindbestemming : Kaapstad

Deze dagen gaan we Kaapstad en omgeving verkennen.

Kaapstad, oftewel de Moederstad, kent ongelooflijk veel bezienswaardigheden. De komende dagen gaan we er te voet en per bus op uit om u zoveel mogelijk van de stad en haar prachtige omgeving te laten zien.

We bezoeken o.a. het Kasteel de Goede Hoop (entree optioneel), het oudste gebouw in Zuid-Afrika. Ook passeren we het stadhuis, het Old Mutual gebouw, de Groote Kerk en St. George Kathedraal waar Desmond Tutu 10 jaar aartsbisschop is geweest. Tot slot rijden we door de Bo-Kaap, de Maleisische wijk, en ontdekt u de unieke, cultuur, levensstijl en persoonlijkheid van de Kaapse moslimgemeenschap. Bij het Zuid-Afrikaans museum verlaten we de bus om onze stadstour te voet voort te zetten. We wandelen samen met onze gids door de Compagnies Tuinen, de oudste tuinen van Zuid-Afrika en gestart door Jan van Riebeeck om de VOC schepen van verse groenten en fruit te voorzien. Via Greenmarket Square met haar gezellige markt lopen we naar Long Street met haar mooie Victoriaanse gebouwen.

In de middag gaan we naar het Victoria & Alfred Waterfront, waar u naar hartenlust kunt winkelen, op het terras een wijntje kunt drinken of het Two Oceans Aquarium kunt bezoeken.

Uiteraard gaan we ook de omgeving van Kaapstad bekijken tijdens de Kaap Peninsula Tour. We bezoeken Houtbaai, waar u een boottochtje kunt maken naar Duikereiland waar een zeeleeuwenkolonie leeft (optioneel). Hierna rijden we door naar het Kaap de Goede Hoop Natuur Reservaat waar we Kaappunt bezoeken en in Simon’s Town zien we de Afrikaanse pinguïn op Boulders Beach rond waggelen.

We komen ‘smiddgas met de bus aan in kaapstad en van verre is de beroemde Tafelberg al duidelijk zichtbaar. Het weer is vanmiddag helder en de gids besluit onmiddellijk naar de Tafelburg door te rijden voor de excursie. Het weer kan immers in 5 minuten veranderen in de omgeving van kaapstad van zeer zonnig tot zwaar bewolkt
Uiteraard blijft er voldoende tijd over om de Tafelberg te beklimmen of omhoog te gaan met de kabelbaan. De volgende dag gingen bij de waterfront aan boord van een veerboot of een bezoek te brengen aan Robben Eiland, het beruchte gevangeniseiland waar Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten

We gaan ook naar de wijnlanden waar we een wandeling maken in Stellenbosch met de prachtige Kaap Hollandse architectuur. In de middag bezoekt u een wijnboerderij, waarbij een proeverij van de lokaal geproduceerde wijnen niet zal ontbreken! In Paarl brengt u een bezoek aan het Afrikaans Taal Monument, het monument ligt op een heuvel waarvandaan u een mooi uitzicht heeft over Paarl.

Aan het eind van dag 21 vertrekt u naar de luchthaven van Kaapstad voor uw vlucht naar Amsterdam. We vertrokken uit Kaapstad om 23.40 uur. De Dreamliner van de KLM zat weer barstensvol met reizigers op weg naar Amsterdam. Het slapen ging redelijk, maar om 6,30 uur Nederlandse tijd schieten we opeens wakker ergens boven Afrika, nog even over de Middellandse zee en Noord Europa vliegen en we kunnen weer landen in ons veilige Nederland.

DAG 22 Aankomst Amsterdam

Om circa 10.30 uur na een lange vlucht van circa 10,5 uur keurig op tijd g

eland op Schiphol en einde van onze prachtoig en onvergetelijke reis!