Rondreis Sumatra – Java – Bali – Indonesië

Onze schitterende 22-daagse rondreis liet ons  het beste zien van Sumatra, Java en Bali.Op Sumatra kwamen wij vanuit Kuala Lumpur aan. Op het vliegveld van het warme vliegveld van Medan werden we begroet door de levens-luchtige gids Bennie die ons de hele week wist te verassen met zijn geestige verhalen en leuke grappen. Wij verbleven enige dagen in een mooi hotel gelegen aan het grote Toba meer. We bezochten daarvanuit het Panti natuurreservaat en de Minangkabau Hooglanden.

Vervolgens vlogen wij  naar Java waar we na een rondreis in het broeerige hoofdstad Jakarta (Onlusten en stakingen als gevolg van een grote verhoging van de benzineprijs van 4500 rupia per liter naar 6500 rupia)  waarna we onze bustocht voortzetten langs Bandung, Jogjakarta, de Bromo-vulkaan en Kalibaru.

Voor de laatste relaxdagen konden we eerst per boot oversteken van Java naar  Bali,  namen wij afscheid van onze tweede gids Tony en  genoten nog even van heerlijk relaxen op het zonovergoten eiland Bali.

Ons Reisprogramma

• dag 1 Amsterdam – Kuala Lumpur – Medan

Vanaf Schiphol is het met Malasya Airlines circa 12 uur vliegen naar het grote vliegveld Kuala Lumpur,Maleisie,   vervolgens  daar overstappen in een kleiner toestek en een uurtje vliegen naar de hoofdstad Medan op het eiland Sumatra.

• dag 2 Medan – Brastagi

Aankomst in Medan. Via een mooie route reden we naar het leuke bergdorpje Brastagi op 1.400 meter hoogte,  vooral bekend door de vele bloemen en het tropische fruit.

• dag 3 Brastagi – Tobameer
    Op de markt in Brastagi verkopen Karo Batak-vrouwen het heerlijkste fruit.  Dan naar de Sipisopiso watervallen en het oude Batak-dorpje Pematang Purba.  Via de hoogvlakte reden  we naar Prapat, aan de oever van het Tobameer,  waarna we per boot een bezoek brengen aan de dorpjes Tomok en Ambarita.  De lokale bevolking leeft hier nog volgens eeuwenoude tradities.  Vervolgens voeren we verder naar het eilandje Samosir, waar we twee nachten verblijven.
  • dag 4 Tobameer
    Vrije dag om te genieten van de prachtige omgeving rondom het Tobameer, maar onze geweldige gids Bennie  had natuurlijk weer een verassing klaar : onze boot werd aangevuld met een plaastelijk orkest die goede muziek speelde.  Met muziek gingen naar de grote waterval aan het andere kant van het TOBA-meer en zwommen naar de golven van de waterval.< img alt="" src="http://paulvangink.nl/images/indonesie201202.jpg" alignnone border="1" />

Ook bezochten we op een zaterdagochtend nog een lokaal schooltje waar de schoolkinderen ons verwelkomden met een aantal plaatselijke liedjes. Natuurlijk moesten de bezoekers ook een muzikale tegenprestatie leveren : ” Tulpen uit Amsterdam ” werd het uiteindelijk

Moe maar voldaan keerden we weer naar de boot en vervolgende onze terugtocht naar het hotel ,

• dag 5 Tobameer – Padang Sidempuan

Via Parapat naar Padang Sidempuan zagen we onderweg tal van ananas-, koffie- en cacaoplantages.  We stopten ook nog voor een korte bezichtinging bij de zwavelbronnen van Sipoholon.

• dag 6 Padang Sidempuan – Bukittinggi
    We rijden door tropisch berglandschap naar Bojol,  waar we de evenaar passeerden. Vervolgens door het mooie Panti natuurreservaat (waar nog steeds Sumatraanse tijgers leven!) naar Bukittinggi.
  • dag 7 Bukittinggi (Minangkabau Hooglanden)

Na het ontbijt zien we het bekende Karbouwengat – een gigantische canyon met verbluffend uitzicht – en het oude Fort de Kock, in 1825 gebouwd door de Nederlanders. Dan naar het Singkarakmeer en de Harrau vallei, vooral bekend door de steile granieten rotswanden.

• dag 8 Jakarta
    We rijden naar Padang en vliegen vervolgens naar de hoofstad Jakarta. Eén nacht verblijf in de hoofdstad van Java met een schitterend uitzicht op de lichtjeszee van de stad. .
  • dag 9 Jakarta – Bogor – BandungEerst een rondleiding per bus

Hierna  verlaten we de hoofdstad en gaan naar Bogor.  Onderweg maakten we onder andere een foto-stop bij het Nationaal Monument en de historische Sunda Kelapa haven in Jakarta.]

Bogor, tot eind 1949 Buitenzorg, is een stad in West-Java met een inwoneraantal van ongeveer 750.000 mensen. Het was de hoofdstad van Indonesië tijdens de Engelse koloniale periode onder bestuur van Thomas Stamford Raffles en werd door de Nederlanders gebruikt als hoofdstad van Nederlands-Indië tijdens het droge seizoen.

Bogor ligt op 54 km ten zuiden van het centrum van Jakarta, op een hoogte van ongeveer 300 meter boven de zeespiegel  en wordt omgeven door dode vulkanen zoals de Gunung Gede Pangrango en Gunung Salak.
    Bogor heeft meer onweersbuien dan elke andere plaats op aarde; de stad is in Indonesië dan ook bekend als Kota Hujan, de Regenstad. Daarnaast ligt het aan de spoorlijn van Jakarta-Bandoeng, waarbij het nog het originele station uit 1873 heeft.  Ten zuiden van de stad zijn grote (van oorsprong door Nederlanders opgezette) koffie en theeplantages.

In Bogor maken we een wandeling door de schitterende botanische tuinen.  Dan via de uitgestrekte theeplantages en de Puncak pas naar Bandung, bekend om de vele koloniale Hollandse huizen. Door zijn brede straten, mooie huizen en ruime opzet werd het vroeger ook wel het “Parijs van Java” genoemd. De bewoners van Bandung noemen hun stad nog steeds Kota Kembang (Bloemenstad).  Inderdaad zijn er winkels te vinden, die wij tuincentra zouden noemen, en waar de fraaiste kleurenpracht in planten en bloemen is terug te vinden.

Uiteraard lopen we met een rondleiding door de wereldberoemde botanische tuin langs het voormalige gouvernementsgebouw Buitenzorg

• dag 10 Bandung
    Bandung werd ooit beschouwd als het Parijs van Java,  We troffen  hier een prachtige erfenis met onder meer de hoogste concentratie in art deco gebouwen ter wereld!  Omdat de architecten rekening moesten houden met de extreme weersomstandigheden van de tropen en ook elementen van de inheemse architectuur wilden toevoegen, werd deze stijl ook wel de tropische art deco genoemd.We maken een stadstour door deze interessante stad vol historie en passeren onder andere het Savoy Homann Hotel en het regeringsgebouw de Gedung Sate, het duurste art deco gebouw in Bandung.

In de middag brachten we een bezoek aan het leuke Angklung muziekschooltje van Pak Ujo,  waar Javaanse kinderen voor ons muziek maken en zingen.De Anklung is een typisch Javaans muziekinstrument gemaakt van kleine bamboestammen. waarmee door de lengte  en de dikte van de stammetjes toonladders mee worden gemaakt. De plaatselijke jeugd studeert er dagelijke op en ook het publiek moest aan het eind allemaal meedoen met het uitvoeren van een lied! Prima middag gehad.

• dag 11 Bandung – Wonosobo
    Een dag met een schitterende treinreis door de natuur, langs smaragdgroene rijstvelden en kleine dorpjes.We stapten uit in Kroya en reden verder naar het gezellige bergstadje Wonosobo waar we overnachtten.Lees hier meer………