In maart 2013 maakten we een rondreis door Marokko. Het was een prachtig verlopen busreis van KRAS met – wederom – weer een uitstekende reisleider Mustafah. Een geboren Marokkaan die vloeiend Nederlands sprak en heel veel wist te vertellen over zijn land, Geen vraag was hem te gek  en niets was hem te veel,  Prima gedaan en met heel heel dank van onze hele reisgezelschap Gids Mustafah !

• 1e dag – Amsterdam-Marrakech
  • We vlogen met Transavia van Amsterdam naar Marrakech. Na aankomst naar het eerste hotel voor diner en overnachting.  We verbleven de eerste nacht in hotel El Kabir, waar we een weekje later nog twee nachten overnachtten in Marrakech.
  •   2e dag – Marrakech-Casablanca
  • Na het ontbijt reden we door het Marokkaanse landschap naar het legendarische Casablanca.  In deze bruisende havenstad bezoeken we de imposante Hassan II Moskee, de op één na grootste moskee ter wereld. Er kunnen 10.000 gelovigen in , ook kan het platte dak openschuiven als het te warm is voor de gelovigen. Het ontwerp door een Franse architect is betaald niet  door Marokkanen maar door  rijke Arabieren, die er in 1996 120 miljoen euro voor over hadden, een mooi en kolossale moskee.
  • Op het buitenplein voor de moskee kunnen er nog circa 20.000 moslims een gebedsplaats vinden. De Moskee is voor drie kwart boven op het water van de Atlantische Oceaan gebouwd. In de nachtelijke uren wijst een laserstraal  op de toren de gelovigen naar de juiste richting voor  Mekka. We vervolgen onze stadstour richting de haven, de oude Medina (ommuurde binnenstad)) en langs één van de drukste winkelstraten van Marokko. Verder onder andere langs het Verenigde Naties Plein en de centrale markt.  Reisafstand Marrakech-Casablanca bedraagt ca. 240 km. Rondreis Marokko 2013
  •     3e dag – Casablanca-Rabat
  • Vandaag bezochten we Rabat, de meer dan 1000 jaar oude Marokkaanse hoofdstad, rijk aan regeringsgebouwen en koninklijke paleizen van de  huidige regerende koning Mohammed VI.
  • Bezienswaardig zijn onder meer het sfeervolle oude stadsgedeelte, het in Marokkaanse stijl gebouwde en rijk  gedecoreerde mausoleum van Mohammed V en het Koninklijk Paleis van de huidige vorst Mohammed VI. Overnachting in Rabat. De reisafstand Casablanca-Rabat was ca. 92 km. Rondreis Marokko 2013
  • 4e dag – Rabat-Meknès-Volubilis-Fès
  • Bezoek aan Meknès, met o.a. de Bab Mansour en het mausoleum van sultan Moulay Ismail.  Daarna bezoek aan de vroegere Romeinse stad Volubilis, op een afgelegen stuk grond,  waar onder andere de historisch poort en nog vele mozaiekvloeren van de voormalige villa’s te bewonderen zijn en herinneren aan de handel die hier heeft plaatsgevonden.
  • Vreemd dat hier in onze ogen een vrij verlaten gebied ooit zo veel handelsactiviteiten zijn geweest, de toenmalige bewoners hier moeten  het toch niet echt een eldorado hebben gevonden..
  •  Rondreis Marokko 2013De Romeinse nederzetting Volubilis

De volgende twee nachten brachten  we door in de oudste Marokkaanse koningsstad : Fès,  waar de oude medinawijk is opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO.  We verbleven 2 nachten in hotel Mounia in Fès. Reisafstand Rabat-Meknès-Volubilis-Fès ca. 224 km. Rondreis Marokko 2013 Rondreis Marokko 2013

•   5e dag – FèsVandaag op verkenning in Fès. We wandelden door het imponerende Arabische stadsdeel Fès el Bali,  het historische hart van de stad. De drukke medina, de koranscholen (medersa’s), de oude Karaouïnemoskee  (de eerste universiteit van Marokko) en de met tegelmozaïeken gedecoreerde fontein van Nejjarini zijn zeer de moeite waard.
  • Fès met de ambachtslieden die werken in talloze kleine ateliers, de geheimzinnige, intieme straatjes, de sluiers, sierlijke minaretten en rijk gedecoreerde moskeeën… . We bezochten ook de beroemde leerlooierij waar de schapenvellen van een kleur worden voorzien.
  • Een historische plaast men waant zich hier een paar eeuwen terug in de tijd!We hadden helaas de hele dag stromende regen, zodat het bezoek aan de medina van Fes letterlijk in het water en in duigen viel. Jammer. we moeten er nog eens opnieuw naar toe.. Rondreis Marokko 2013
  • 6e dag – Fès-ErfoudWe reden  dwars door de cederwouden van het Midden-Atlasgebergte naar de oasestad Erfoud,  gelegen in de Sahara en één van de grootste oases van Marokko. Diner en overnachting in hotel Salam of hotel El Ati in Erfoud.  Reisafstand Fès-Erfoud ca. 420 km. Rondreis Marokko 2013
  •   7e dag – Erfoud-Tinerhi

‘s Ochtends vroeg om 04.00 uur namen we allemaal  deel aan een onvergetelijke excursie. Met jeeps vertrokken we vanaf het hotel om na ca 35 minuten te stoppen aan de duinenrand van de onmetelijke Sahara. Hier van daan konden we omstreeks 06.00 uur  we de zon zien  opkomen boven de duinen van Merzouga.  Na deze excursie reden we door naar Tinerhir met de Todrakloof. Overnachting in hotel Boughafer in Tinerhir. Reisafstand Erfoud-Tinerhir ca. 150 km. . Rondreis Marokko 2013
  • 8e dag – Tinerhir-Dadeskloof-OuarzazateNa het ontbijt rijden we via de ’weg van 1000 kasbahs’ en de vallei van de Dadès met de Dadèskloof naar het rustige provinciestadje Ouarzazate, met onder meer de kasbah van Taourirt, die al vaak als decor voor films diende.  De komende 2 nachten verbleven we in hotel hotel Le Zat  in Ouarzazate.De loopafstand naar het centrum  was circa 35 minuten, maar een taxiritje met een mini-cab kostte echter slechts 10 dihnar (1 euro)voor het hele gezelschap.   Reisafstand Tinerhir-Dadeskloof-Ouarzazate ca. 170 km. 9e dag – Ouarzazate (Oase van Fint)Vrije dag in Ouarzazate. Ontbijt en diner in het hotel. We bieden u vandaag ook de mogelijkheid om de ‘Oase van Fint’, waar vele beroemde films zijn opgenomen, te bezoeken. Een jeeptocht (van ca. 15.00 tot 18.30 uur) voert u door de woestijn naar deze groene en ongerepte oase. Hier aangekomen, maken we een wandeling van ca. 1 uur, waarna een boer ons verwelkomt met thee en koekjes. Kosten ca. € 19 per persoon, ter plaatse te boeken en te betalen, minimum deelname 6 personen.
  •     10e dag – Ouarzazate-MarrakechNa het ontbijt rijden we via de mooie Tizi-n-Tichka pas (op circa 2000 meter hoogte) door het Hoge-Atlasgebergte met zijn diepe dalen,  bossen en primitieve berberdorpjes naar Marrakech voor 2 overnachtingen in -wederom- hotel El Kabir. De reisafstand Ouarzazate-Marrakech is ca. 200 km.
  •  11e dag – MarrakechDe gehele dag brengen we door in fascinerend Marrakech, een okerkleurige en prachtig gelegen stad, waar de ruige (eeuwig) besneeuwde bergtoppen van de Atlas van circa 4000 meter hoogte altijd een oogje in het zeil lijken te houden en waar het stadsbeeld bepaald wordt  door weelderige tuinen met palmen, prachtige paleizen en talloze minaretten. We zien onder meer de Saa­di­sche graven,   de Majorell-tuinen, de Kou­toubia-moskee (waar maar liefst 25.000 gelovigen tegelijk kunnen bidden) en het paleis Bahia.
  •  Uiteraard gingen we ook naar het beroemde Djemaa-el-Fna­plein (het kloppende hart en symbool van de stad),   waar het elke minuut van de dag bruist en waar het vooral in de avonduren lijkt of men  in één grote openluchtshow terecht bent gekomen!    Het plein is door de UNESCO uitgeroepen tot We­reld­erfgoedmonument en u zult absoluut overweldigd worden door de heerlijke     geuren uit de eetstalletjes, de vurige dansers, de enthousiaste muzikanten en de geheimzinnige slangenbezweerders.In de avond bezochten we de (optionele)  culturele show ‘Fantasia Chez Ali’ . Dat viel eigenlijk best tegen zowel het eten als de paardenshow.
  •  2e=dag=”” -=”” marrakech-essaouira=\
    Na het ontbijt rijden we naar het charmante, aan de Atlantische Oceaan gelegen,  Essaouira voor 3 overnachtingen in hotel Al Jazira. Dit leuke havenstadje beschikt over een historische binnenstad en uitgestrekte stranden. Reisafstand ca. 180 km.
  •   13e en 14e dag – Essaouira
  • De laatste twee vrije dagen om te dolen door de ommuurde binnenstad (medina) met de nauwe straatjes en steegjes, de blauw gekleurde vissersbootjes in het haven
  •  Rondreis Marokko 2013tje te bekijken op de oude stadswal te kijken naar de oude kanonnen en de opslagruimten, waar vroeger ieder land een eigen voorraadmagazijn had en spullen werden als zout en goud werden geruild tussen de koopvaarders van deze drukke havenstad , ook tijd om  te winkelen in de soek.Het weer wat prachtig en het oude stadje is schilderachtig mooi.
  • Veel touristen maar in de oude straten voel je nog de oude historie  …Links de fel blauw geschilderde vissersbootjes in de haven van Essaouria
  •   15e dag – Agadir-AmsterdamVanuit Essouiria op weg langs de kustweg richting Agadir. Omdat we pas laat terugvliegen krijgen we nog een paar uur de tijd om de badplaats Agadir te verkennen. We lopen langs de boulevard ja hier staan de Frans hotelketens met 4 en 5 sterren. Dat hebben ze dus ook in Marokko 🙂 Dan om 1600 uur in de bus op weg naar het vliegveld De terugvlucht naar Amsterdam wordt wederom verzorgd door een vliegtuig van Transavia die op de heenvlucht eerst is geland in Marakech om daar de nieuwe lading bustouristen van Kras uit te laden.Die zijn op weg naar een onvergetelijke rondreis door Marokko . Dat weten ze alleen nog niet.
  • Wij allen van onze tocht van maart 2013 hebben in ieder geval genoten van het land, de historie,de cultuur , de mensen, ons reisgezelschap en de goede zorgen van de begaafde reisleider van Kras!

Kortom, een echte aanrader …!!!!