Onder leiding van Jeroen, een zeer ervaren en belezen gids van de reisorganisatie FOX-reizen trokken van 6 tot 17 september 2019 we vanaf het vliegveld Moskou via een aantal steden naar de wereldstad Sint Petersburg.

Het weer was rondom Moskou al die dagen prachtig zonnig en de groep was 22 mensen groot, ideaal dus voor een busreis door een ons onbekend stuk Rusland. Alleen in Sint Petersburg was het wat frisser..
De eerste drie dagen verbleven we in Moskou, de Russische hoofdstak met circa 26 miljoen inwoners. We bezochten uiteraard het Rode Plein, het Kremlin, de begraafplaats van de Helden, Gorki Park en reden met de wereldberoemde metro naar diverse plaatsen in de stad. Het centrum van de stad is mooi met dure winkels, waar de gewone Rus wel kijkt maar niet koopt.

De stad telt circa 66 miljardairs en meer dan 200.000 multi-miljonairs en dat is aan het wagenpark wel te zien, dikke Audi’s, Mercedes, BMW’s en geblindeerde Landrovers. De gewone Rus rijdt in een KIA en we hebben daar weining Lada’s meer gezien, die tijd is voorbij. McDonalds en eettentjes overal, mensen eten veel watermeloenen, augurken en ijs! Soms in beide handen een ijsje tegelijk.

Het was toevallig feest in Moskou, de stad vierde haar 872 jarig bestaan en er waren talloze muzikale evenementen in de stad, heel gezellig en feestelijk allemaal. De metro is een aparte ervaring 860 kilometr ondergronds netwerk, 300 verschillende stations en om de twee minuten arriveert het volgende metro-rijtuig op het perron. Mensen zijn redelijk tot goed gekleed, De gemiddelde Rus verdient 1000 tot 1200 euro per maand maar vooral gepensioneerden hebben het zwaar. Hun pensioentje is selchts 160 tot 180 euro per maand.

Onze reis met FOX : 12-daagse groepsrondreis ‘Russisch Goud’

• DAG 1 Amsterdam – Moskou

We vertrokken met de KLM vanaf Amsterdam naar de hoofdstad van Rusland, Moskou. Na aankomst op luchthaven ontmoeten we onze Nederlandssprekende reisleider Jeroen en werden we naar ons hotel gebracht.

In de avond maakten we een eerste stadstour te maken langs de prachtig verlichte monumenten

• DAG 2 Moskou: de Basiliuskathedraal in Moskou

Vandaag maakren we een stadstour door deze interessante stad, rijk aan historische gebouwen. We brengen een bezoek aan het wereldberoemde Rode Plein, waaraan de prachtige achtkleurige Basilius Kathedraal ligt, evenals het Lenin mausoleum met het geconserveerde lichaam van de voormalige Sovjet leider. Daarnaast bezoeken we uiteraard het Kremlin, het politieke, culturele en geestelijke centrum van het land. Binnen dit vestingwerk treffen we nog vele kerken en paleizen.

• DAG 3 Moskou
    Kathedraal Moskou
    Een vrije dag om de stad zelf te ontdekken. Hiervoor maakten we kennis met het uitgebreide metronetwerk gebruiken. Enkele stations zijn met hun pracht al een bezienswaardigheid op zich.

Aanraders voor vandaag zijn een bezoek aan de Tretjakovgalerij, waar u een grote collectie Russische iconen kunt bewonderen, of een bezoek aan het prachtige Nowodewitsji-klooster met de graven van vele Russische beroemdheden. Ook kunt u heerlijk slenteren over de Arbat straat, waar vele kunstenaars hun waar aanbieden en u gezellige bars en restaurants treft.

O

• DAG 4 Moskou – Vladimir – Suzdal
    Reisafstand 240 km / circa 5 uur in de bus
    Tempel Vladimir
    Na het ontbijt gaan we op weg naar Vladimir, de eerste stad van de Gouden Ring, de naam van een aantal van de oudste steden van Rusland die een schat aan architectonische en culturele waarden omvatten. Vladimir is de laatste hoofdstad vóór Moskou deze rol toegeschreven kreeg. De kathedraal van Sint Dmitry, welke tevens op de UNESCO werelderfgoedlijst staat, is hier nog een stille getuige van.

Vervolgens reizen we naar het romantische plaatsje Suzdal met meer dan 100 monumenten, dé museumstad van Rusland. Bij aankomst maken we een stadstour door dit vriendelijke plaatsje en zien typisch Russische houten huizen met rijk versierde raamlijsten.

• DAG 5 Suzdal – Kostroma
    Reisafstand 200 km / circa 3,5 uur in de bus
    Kostroma kathedraal Rusland
    Na het ontbijt rijden we naar de voormalige handelsplaats Kostroma, gelegen aan de beroemde Wolga rivier. Deze stad van de Gouden Ring is de bakermat van de Romanov Dynastie, de laatste Tsaren familie van Rusland. We maken een stadstour en bezoeken Ipatjev-klooster van de Heilige Drieëenheid

• DAG 6 Kostroma – Yaroslavl

Yaroslavl Wolga
    Vandaag reizen we verder naar Yaroslavl, gelegen aan de Wolga. De stad was in de 16e en 17e eeuw een belangrijke handelsstad in Rusland, wat tot uiting komt in de statige pleinen, mooie huizen en grote kerken. We zien hier onder andere het Spaso-Preobrazjenski klooster, gebouwd als vesting vlakbij de brug.

In de Ilya Proroka kerk, gelegen in het centrum, bevinden zich ontelbare mooie fresco’s en kunnen we prachtig gezang uit één van de kapelletjes horen. Tevens hebben we de mogelijkheid om een boottochtje te maken over de Wolga. Onderweg zien we de typische Datsja’s en Russische buitenhuisjes langs de oever liggen.

• DAG 7 Yaroslavl – Rostov the Great – Sergiev Posad – Tver
    Reisafstand 390 km / circa 6,5 uur in de bus
    Straatbeeld Sergiev Posad
    In de morgen vertrekken we naar Rostov the Great, een typisch plattelandsplaatsje uit 846, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Mede door het slaperige uiterlijk van de plaats zult u overvallen worden door het prachtige Kremlin.

We rijden verder naar Sergiev Posad, waar zich één van de belangrijkste kloosters bevindt. In 1340 vormde dit drievuldigheidsklooster het spirituele centrum van Orthodox Rusland en ook nu ziet men binnen de muren van het klooster nog vele pelgrims. We brengen een bezoek aan dit indrukwekkende klooster en zien vele gelovigen kaarsjes branden, baboesjka’s die hun flessen vullen met het heilige water en priesters met lange baarden.

Aansluitend reizen we naar Tver waar we in een comfortabel hotel te midden van de bossen verblijven.

DAG 8 Tver – Novgorod
    Reisafstand 390 km / circa 4,5 uur in de bus
    Novgorod Rusland Orthodoxe kerk
    We passeren het reispaleis van Katerina de Grote, dat zij altijd gebruikte tijdens haar reizen tussen Moskou en Sint Petersburg, en vervolgen onze weg naar Novgorod. Onderweg zien we het landschap aan ons voorbijglijden en passeren we typische Russische theekraampjes, waar mensen onderweg naar Sint Petersburg een stop maken om thee te drinken.

• DAG 9 Novgorod – Sint Petersburg

Novgorod is de oudste stad van Rusland, gesticht in de 9e eeuw door de Scandinavische handelaren. De stad was vanaf de 11e eeuw een belangrijke handelsplaats voor de Vikingen op hun weg naar Griekenland. Men treft hier dan ook de enige kerk in Europa met Griekse iconen. Ook veel Nederlanders woonden hier vanwege de ideale handelsposten.

Novgorod is een heerlijke plaats om doorheen te wandelen en te genieten van de prachtige monumenten of de gezellige drukte op het strandje bij het Kremlin. Tijdens de stadstour brengen we tevens een bezoek aan het prachtige museum van de houten architectuur, waar u voorbeelden kunt zien van de typische Russische houten huisjes.

In de middag vertrokken we naar Sint Petersburg.

• DAG 10 Sint Petersburg
    Hermitage Sint Petersburg

We bezoeken de Hermitage, één van de meest beroemde musea ter wereld.

Sint Petersburg wordt ook wel de tweede hoofdstad van Rusland genoemd. Deze prachtige stad werd op bevel van Tsaar Peter de Grote naar het voorbeeld van Amsterdam gebouwd en is uitgegroeid tot een groot, indrukwekkend museum met een mengeling van Russische en Italiaanse Barok bouwstijlen.

In de ochtend maken we een stadstour om de hoogtepunten van de stad te bekijken en bezoeken we tevens de Petrus & Paulus vesting. Deze trekpleister ligt op een klein eilandje in de rivier de Neva. In de indrukwekkende kathedraal in de vesting zijn de overblijfselen te vinden van de invloedrijke keizers.

Na de lunch brengen we een bezoek aan de wereldberoemde Hermitage. Dit voormalige winterpaleis van Katerina de Grote is door de grote collectie kunstwerken een indrukwekkend museum geworden. Tot 1917 was de Hermitage een keizerlijk paleis, maar al in 1852 werd de aanwezige kunstcollectie aan het publiek getoond.

• DAG 11 Sint Petersburg
    Catharinapaleis Poesjkin Sint Petersburg
    Vandaag heeft u de dag vrij om de stad zelf te ontdekken. Maak een schitterende boottocht om St Petersburg vanaf het water te bewonderen of maak een excursie naar Pushkin waar het schitterende, rijk gedecoreerde paleis van Catharina de Grote ligt. De excursie naar Pushkin duurt ongeveer vijf uur en dient van tevoren geboekt te worden.

• DAG 12 Sint Petersburg – Amsterdam
    St. Petersburg kathedraal Rusland
    Vanmorgen waren we even vrij om er op eigen gelegenheid op uit te trekken. In de ochtenduren gingen we eerst nog naar het herdenkingsmonument van Lenigrad in de tweede oorlog Tijdends de bijna 900 dagen durende omsilleing van de stad door de Duitser stierven ongeveer 1 miljoen inwoners van Sint Petersburg en Russicsche soldaten van de honger en de koude

In de middag gaan we naar de luchthaven voor de vlucht naar Amsterdam, waar u in het begin van de avond aankomt.

Rusland een land met veeel historie en prachtige cultuur, kloosters, musea en kathedralen, Een land vol rijkdom aan cultuur maar ook veel armoe in de dagelijkse praktijk van de bewoners.

Einde van een prachtige reis!